
Широке залучення громадськості до контролю, як один із методів ліквідації корупції
Широке залучення громадськості до контролю, як один із методів ліквідації корупції. Даний матеріал це продовження нашого подання урядового циклу матеріалів. Всі наші першочергові реформи спрямовані на виведення країни з кризи. Тому вони мають бути зроблені будь-яким урядом, який має за мету виведення України з кризи. Даний матеріал буде направлено керівництву країни. Ця частина присвячена методам боротьби з корупцією. Один із них – залучення громадськості до контролю по боротьбі із корупцією. Так, це повністю залежить від громадськості, – чи буде вона залучатись чи ні, але ми вважаємо, що даний механізм має бути чітко налагоджений та працювати на подолання проблеми корупції і не заважати іншим способам і методам боротьби. Ось витяг з Доктрини «Громадянська Республіка». Розглянемо сьомий пункт даного розділу:
РОЗДІЛ V. ПЕРШОЧЕРГОВІ РЕФОРМИ. РЕФОРМА ПРАВООХОРОННОЇ СИСТЕМИ. ЛІКВІДАЦІЯ КОРУПЦІЇ.
«При реформуванні правоохоронної системи, в першу чергу, необхідно вирішити проблему корупції. Ми виходимо з наступного принципу: якщо влада протягом шести місяців не ліквідує корупцію, то вона (влада), або не хоче цього робити, або не є владою. Для досягнення мети — ліквідації корупції в Україні, необхідно як мінімум:
- Політична воля влади, яка може, наприклад, бути реалізована через створення антикорупційного органу, що підкорядковуватиметься верховній владі, яка за нього і має відповідати. Якщо влада скаже, що антикорупційний орган погано працює, то вона є нікчемною і її слід прибрати.
- Очищення влади від корупціонерів.
- Відділення бізнесу від влади.
- Підвищення мінімальної заробітної плати чиновникам до рівня не менше, ніж в 2-3 рази вище від середньої зарплати у країні. Одночасне дотримання жорсткого контролю відповідності доходів чиновників їх витратам. Їх невідповідність має вести до неминучого покарання. Сам факт невідповідності – це кримінальний злочин.
- Максимальне спрощення системи отримання дозволів, погоджень та інших регуляторних функцій держави.
- Застосування моральних чинників впливу.
- Широке залучення громадськості до контролю.
- Провокування хабарів та запровадження (за необхідності) комісійних за надання інформації про хабарників.
Саме реалізація зазначених позицій і становитиме суть перших кроків у боротьбі з корупцією. Без них подолати корупцію неможливо. Реалізувати ці позиції може тільки влада, яка буде мати саме бажання і волю навести порядок у країні.»
Головним та єдиним чинником подолання корупції є політична воля влади. Саме коли є воля подолати корупцію, буде результат. Але не варто забувати, що при корупційних схемах завжди є дві сторони – державний службовець, чи будь-яка особа, яка має певний вплив чи повноваження і громадянин, який хоче цими повноваженнями скористатись попри будь-які заборони та обставини. І тому слід розібратись – хто все ж таки більше винен у корупції, хто першопричина – «ті, хто дають» або «ті, хто беруть. Залучення громадськості до контролю повинно бути спрямовано як раз на те, щоб контролювати державних службовців та інших уповноважених. Головною метою є зробити такі умови, щоб брати хабаря було і невигідно і «страшно»; щоб державний службовець знав, що кожен хабар може бути «провокацією», «замовленням від антикорупційних органів». Держава повинна заохочувати і залучати громадян до боротьби із корупцією. В державі повинне бути об’явлено полювання на хабарників. І щоб це полювання було з трофеями, бо це більше розпалює азарт. Хабарник постійно має себе відчувати зацькованим звіром. Тільки за цих умов залучення громадян буде дієвим механізмом.
Зараз, на законодавчому рівні в Законі України «Про запобігання корупції» існує, скажімо так, інститут «викривачів». В принципі, цей закон якраз регулює залучення громадян до протидії корупції. Цей Закон був прийнятий у 2014 році. В нього було внесено кілька змін. З відкритих джерел також відомо, що зараз розглядається можливість також доповнити цей закон і пунктами щодо винагороди «викривачу». Ця позиція досить близька до положень Доктрини. Отже, сподіваємось, що позиції по залученню громадян будуть не тільки задекларовані, та будуть дійсно застосовуватись на практиці. Адже такий інструмент є досить важливим механізмом тиску на корупціонера.
Отже, як ми бачимо на сучасний період законодавчо закріплено залучення громадян до боротьби із корупцією. Залишилось за малим – скористатись цим інструментом (як і іншими), та не тільки просто скористатись, а за прямим призначенням – подоланням корупції. А для цього, ще раз повторюсь, має бути політична воля уряду країни. Якщо воля є, то корупція буде подолана.
Цей матеріал, як і усі десять попередніх із циклу «УРЯДОВИЙ МАТЕРІАЛ», буде надіслано ключовим особам влади, а саме Президенту України, керівнику офісу Президента, Прем'єр-Міністру, Голові Верховної Ради. Нажаль, ніякої реакції від влади ми не отримали. На відміну від фракції "Голос", які регулярно нам надають підтвердження, що наші матеріали отримано, та пару разів відповіла про отримання партія "Європейська солідарність" . То чому ж влада мовчить? Можливо їй просто не цікаво знати які насправді реформи портібні Україні?