
Підвищення зарплат і контроль за витратами чиновників
Продовжуємо доводити до уряду України перелік вкрай необхідних першочергових реформ в Україні з метою стимуляції його до негайних дій. Адже час іде, а кардинальних дій влади ми не бачимо. Подолання корупції – одна з найважливіших задач влади. Ми бачимо, як мінімум, вісім необхідних позицій для вирішення цього питання. Їх реалізація залежить від уряду. Ось витяг з Доктрини «Громадянська республіка». Розглянемо четверту позицію:
РОЗДІЛ V. ПЕРШОЧЕРГОВІ РЕФОРМИ. РЕФОРМА ПРАВООХОРОННОЇ СИСТЕМИ. ЛІКВІДАЦІЯ КОРУПЦІЇ.
«При реформуванні правоохоронної системи, в першу чергу, необхідно вирішити проблему корупції. Ми виходимо з наступного принципу: якщо влада протягом шести місяців не ліквідує корупцію, то вона (влада), або не хоче цього робити, або не є владою. Для досягнення мети — ліквідації корупції в Україні, необхідно як мінімум:
- Політична воля влади, яка може, наприклад, бути реалізована через створення антикорупційного органу, що підкорядковуватиметься верховній владі, яка за нього і має відповідати. Якщо влада скаже, що антикорупційний орган погано працює, то вона є нікчемною і її слід прибрати.
- Очищення влади від корупціонерів.
- Відділення бізнесу від влади.
- Підвищення мінімальної заробітної плати чиновникам до рівня не менше, ніж в 2-3 рази вище від середньої зарплати у країні. Одночасне дотримання жорсткого контролю відповідності доходів чиновників їх витратам. Їх невідповідність має вести до неминучого покарання. Сам факт невідповідності – це кримінальний злочин.
- Максимальне спрощення системи отримання дозволів, погоджень та інших регуляторних функцій держави.
- Застосування моральних чинників впливу.
- Широке залучення громадськості до контролю.
- Провокування хабарів та запровадження (за необхідності) комісійних за надання інформації про хабарників.
Саме реалізація зазначених позицій і становитиме суть перших кроків у боротьбі з корупцією. Без них подолати корупцію неможливо. Реалізувати ці позиції може тільки влада, яка буде мати саме бажання і волю навести порядок у країні.»
Пояснення:
Перед виборами чинний президент розповідав про зарплату 4000 доларів для вчителів. Звичайно, чудовий меседж для здобуття прихильності виборців. А як же всі інші державні службовці? Як можна розраховувати на сумлінну роботу і відмову від запропонованих хабарів, наприклад, слідчого, що отримує кілька тисяч гривень зарплати? Як можна розраховувати, що чиновник з абстрактного земельного відділу міськвиконкому працює за жалюгідну зарплату, керуючись високими почуттями приносити користь місту і державі? Ніяк. Жебрацька оплата праці чиновників, державних службовців є одною з причин процвітання корупції в Україні. І це треба змінювати. Зарплати таких людей мають бути значно вищими середнього ринкового рівня оплати праці в аналогічному сегменті економіки.
По-перше, задоволена оплатою праці людина краще працює.
По-друге, маючи достойну зарплату чиновнику є що втрачати, коли приходить думка про хабар.
По-третє, високий рівень оплати праці разом зі статусом державного службовця задовольняє особисті потреби людини у визнанні, самореалізації. Людина віддано працює на благо країни, і для власного відчуття необхідності та важливості своєї місії.
Звісно, оплата праці не має бути просто тупо встановленою на високому рівні. Вона повинна залежати від рівня кваліфікації працівника, від його ефективності на посаді, від досвіду та заслуг.
АЛЕ. Підняти заробітну плату чиновникам мало! Паралельно з цим має бути впроваджено та забезпечено стабільну роботу системи нагляду за цією категорією людей. Витрати чиновників повинні моніторитись постійно. І не лише їхні, а й найближчого оточення, родини. Як тільки стає відомим факт перевищення витрат над заробленими коштами – це має бути сигналом для моментального розгляду такої справи. По відношенню до них має бути впроваджена презумпція винуватості. Службовець у такому випадку має доводити свою невинність, а не слідчі, антикорупційні органи, доводити його вину. Доказ його вини – сам факт перевищення витрат над офіційними надходженнями.
Як же підняти рівень оплати праці державним службовцям і контролювати їх?
Так, ми знаємо, що в деяких країнах (наприклад, в Китаї) корупція може бути побудована таким чином, щоб стимулювати чиновників до якісної роботи наданням можливості участі в корупційних схемах. Така система може сприяти якості роботи, але водночас дозволяє маніпулювати ними (бо вони знаходяться на гачку) і не вирішує відкритості, прозорості в державному секторі. То ж це шлях і прірву.
Інший метод – знаходити ресурси для підняття зарплат. Уряд, якому ми все це пропонуємо, може сказати: «Ну і де ми візьмемо такі гроші?». То ви і є уряд, у якого на руках всі цифри, всі дані і важелі для реалізації. Ваша і Верховна Рада, яка повинна підтримувати рішення уряду. Думай. Те. Шляхів реалізації реформ достатньо. Їх втілення - показник політичної волі влади. А зволікання, відсутність дій уряду в даному напрямку - говорять або про його абсолютну неефективність, або про його зацікавленість у збереженні вигідної олігархії ситуації в Україні. І один, і другий варіанти - привід для відправлення такого уряду в небуття. То ж ні, не просто думайте - а вже ДІЙ. ТЕ!
Можна скорочувати та оптимізувати державний апарат, про що, наприклад, недавно у фейсбуці писав міністр кабінету міністрів (добре, гарний хід думок). Можна економити на державних витратах. Можна реформувати податкову систему, щоб виводити бізнес із тіні і збільшувати податкові надходження. Та можна піднімати економіку в цілому))). Теж гарний варіант. І сам факт зниження рівня корупції зупинить розмивання вже існуючих в бюджеті грошей.
Для контролю витрат та діяльності чиновників також є маса варіантів. Головне – вивчати досвід інших країн, слухати спеціалістів, дума.Ти. І діяти! Якщо уряду потрібні підказки – ми, ГО «Поступ», готові до діалогу.
Якщо уряд продовжує ігнорувати необхідні першочергові реформи - все з таким урядом зрозуміло. Він має бути відсторонений від виконання обов'язків.
Цей матеріал, буде надіслано до Президента, Прем'єр-Міністра, Голови Верховної Ради, як це було зроблено із попередніми урядовими номерами. По всім попереднім номерам ми не отримали навіть підтвердження отримання. На відміну від фракцій "Голос" та "Європейська солідарність", які регулярно нам надають підтвердження, що наші матеріали отримано. Цікаво, чому ж ті, хто при владі мовчать? Мабуть, орлам не до горобців.