Скандальне ПАТ «Київенерго» буде монополістом у столиці ще багато років?

Протягом років борг різних організацій та мешканців міста перед публічним акціонерним товариством (ПАТ) «Київенерго» невпинно зростає. Станом на 1-е січня 2018 року заборгованість столичних споживачів теплової енергії (опалення і гаряча вода) перед комерційною компанією зросла на 784 млн. грн. і досягла відмітки 4,7 млрд. грн. На перший погляд ситуація зрозуміла, адже в державі економічна криза, корупція рівня 4-ї стадії раку та війна під назвою «АТО». Україна все більше стає квітником секонд-хендів через політику економічного геноциду нації.

Водночас угода між Київською міською державною адміністрацією та «Київенерго» (Угода щодо реалізації проекту управління та реформування енергетичного комплексу міста Києва від 27.09.2001 року), була пролонгована міською владою до 26 квітня поточного року включно. Зауважте, в назві угоди є слово «реформування», що мало б означати покращення. Але що ж є реальними підтвердженнями «покращення» з 2001 року? Нагадаю, однією з причин наміру КМДА розірвати контракт з ПАТ були численні скарги і скандали щодо діяльності компанії, наприклад Антимонопольний комітет (АМКУ) вже накладав на «Київенерго» штраф в розмірі майже 18 млн. грн. в лютому 2017-го року. Але Господарський суд міста Києва скасував рішення АМКУ того ж року, а Вищий господарський суд України підтримав відміну штрафування.

Сам столичний голова ще в 2016 році зазначив: «Тепломережі у місті в поганому стані. У них вичерпаний ресурс експлуатації. Як наслідок — часто відбуваються прориви. Тепломережі столиці сьогодні перебувають під управлінням "Київенерго". Концесія завершується наступного року. І ми розглядаємо можливість або передати всі тепломережі в муніципальне управління, або залучити міжнародних операторів (зараз ведуться такі переговори), які можуть взяти мережі в ефективне управління. Це міжнародні компанії, які мають досвід успішної роботи. Будемо шукати найбільш оптимальний варіант, щоби виправити всі недоліки, які були при роботі з "Київенерго"» (джерело www.kiev.klichko.org).

Але, повторюсь, це не завадило високопосадовцям продовжити контракт з ПАТ до квітня 2018 року. Отже, чому так довго шукають заміну для «Київенерго», якщо ще декілька років тому було визначено, що компанія створює серйозні проблеми Києву та його мешканцям? І чи в достатній мірі карали та штрафували «Київенерго» за недбале виконання взятих зобов’язань? Можливо усі штрафи були нічим у порівнянні з надприбутком, отриманим завдяки свідомим правопорушенням?

Вищезазначене є першою ознакою того, що насправді ПАТ так просто не піде з ринку комунальних послуг міста — не для програшу формувалося законодавство та рішення державних установ, які також дали змогу підвищити тарифи за комунальні послуги до космічних висот. Разом з іншими інституціями Уповноважений з прав людини при Верховній раді України ще до збільшення тарифів застерігав відповідальних чиновників, що цього робити не можна, оскільки зростання цін й тарифів на житлово- комунальні послуги має відповідати зростанню доходів населення, а не навпаки.

Представник Уповноваженого з прав людини при Верховній Раді, Лях Д.О., констатував брутальне порушення принципів державного регулювання цін/ тарифів на житлово-комунальні послуги, які були закріплені у статті 30 попередньої версії Закону України «Про житлово-комунальні послуги», зокрема:

  • доступність житлово-комунальних послуг для всіх споживачів;
  • відкритість, доступність та прозорість структури цін/тарифів для споживачів та суспільства;
  • гарантії соціального захисту населення при оплаті за житлово-комунальні послуги та випередження зростання доходів населення над зростанням цін/ тарифів на житлово-комунальні послуги.

В новому Законі України «Про житлово-комунальні послуги» згадана стаття 30 взагалі відсутня. Натомість в новому законі в пункті 5 статті 3 визначено, що державна політика у сфері житлово-комунальних послуг ґрунтується на забезпеченні рівних можливостей доступу до отримання мінімальних норм житлово- комунальних послуг для споживачів незалежно від соціального, майнового стану, віку споживача. Та хіба українці є свідками такого забезпечення, якщо, наприклад, великий відсоток соціально незахищених пенсіонерів, ветеранів і інвалідів по всій країні скаржиться на фінансову неспроможність щомісячно платити за комунальні послуги і в той же час нормально харчуватися?

Другою ознакою того, що ПАТ продовжить свою діяльність «на користь Києва», є крок компанії «Ornex», підконтрольної Ахметову Р.Л., з додаткового викупу акцій «Київенерго» у 2017 році. В минулому році ще 25% акцій «Київенерго» стали належати пану Ахметову за ціною 759,633 млн. грн. В деяких ЗМІ з’явилися новини, що Рінату Леонідовичу належить 97,3% акцій «Київенерго». Але навіщо купувати цінні папери компанії з мільярдними заборгованостями споживачів, поганим іміджем та проблемою розірвання стратегічної угоди зі столицею? Чи не для того роками накопичувалися непогашені борги, зменшувалася фінансова привабливість організації, щоб придбання майже усього ПАТ стало простішим та менш конкурентним? І навіщо так непрофесійно керувати компанією, адже бізнесмени не працюють собі у збиток. А непогашені заборгованості споживачів комунальних послуг є подвійним збитком, оскільки це не просто недоотримані гроші, це кошти, які не пущені в оборот для отримання прибутку протягом років.

Що стосується перерозподілу цінних паперів, то в 2015-му році інформаційне агентство УНІАН повідомило новину про необхідність перевірки виведення 12,73% акцій «Київенерго» на користь корпорації пана Ахметова, внаслідок чого територіальній громаді столиці можливо завдана шкода в розмірі 250 млн. грн. І це далеко не перший скандал.

Третьою ознакою мети «Київенерго» залишитися монополістом на ринку комунальних послуг є якраз ті самі мільярдні борги споживачів, які накопичувалися роками. ПАТ неодноразово зазначало, що не може виконувати свої функції та зобов’язання в повному обсязі через заборгованість киян і різних організацій та відсутність необхідних для повноцінної роботи коштів. Але водночас не були надані чіткі пояснення, чому комерційна компанія настільки недбало і так довго вирішує проблему заборгованостей за комунальні послуги, зокрема можна було б значно збільшити кількість судових позовів на неплатників.

Отже можна припустити, що величезна заборгованість клієнтів перед «Київенерго» є чудовою відмовкою корпорації для невиконання взятих зобов’язань, для економії витрат на споживачах та є причиною частих відключень гарячої води і опалення в зв’язку з аварійним станом енергокомплексу Києва. Іншими словами, сумлінні платники часто не отримували комунальні послуги або отримували їх в неналежному стані лише тому, що з 2001 року фірма-монополіст нібито не навчилася вирішувати проблему заборгованостей, хоча для сфери бізнесу процес взаємодії з клієнтами та погашення боргів є стандартним і широко відомим в навчальній фінансовій літературі. Які ж реальні заходи вживала міська влада, щоб протягом років змінити ситуацію для киян на краще та оптимізувати надання комунальних послуг? Це риторичні запитання, адже ніхто з найголовніших винуватців не був і не буде покараний за таке недбальство.

Припущення про відмовку ПАТ заради безвідповідальності та економії витрат є обґрунтованим, оскільки я живу в будинку №6 по вулиці Ольжича, мешканці якого роками скаржаться на проблеми, які створювала і створює для громадян фірма-монополіст своїми діями та бездіяльністю. І ми неодноразово фіксували отримання недостовірної інформації від «Київенерго», в тому числі була ситуація, коли бездіяльність компанії тривалий час загрожувала життю і здоров’ю дітей. Таких проблем в нас є список, отже я детальніше розповім про хід подій в окремому матеріалі. І це проблеми лише по одному будинку — усвідомте число проблем в масштабі Києва.

ВЕРТАЮЧИСЬ ДО ОСНОВНОЇ ТЕМИ ВАРТО ВИЗНАЧИТИ НАСТУПНЕ:

  1. ПАТ «Київенерго» може змінити назву або місце в структурі комунальних організацій Києва, але продовжить свою діяльність. Наприклад, наприкінці грудня минулого року з’явилася офіційна інформація, що фірма-монополіст розділиться на дві компанії, а всі поточні акціонери стануть власниками акцій ПАТ «Київенерго» та ПрАТ «ДТЕК Київські електромережі». Перша компанія буде здійснювати діяльність з розподілу електроенергії та експлуатації електромереж, друга — діяльність з поставки електричної енергії.
  2. Борги перед ПАТ «Київенерго» списані не будуть. Мільярдні заборгованості користувачів комунальних послуг перед «Київенерго» гіпотетично можуть бути використані для кулуарних перемовин та неофіційного політичного або фінансового тиску в протистоянні різних олігархічних груп і в боротьбі за ринки. Але чи всі борги споживачів перед фірмою-монополістом є обґрунтованими? На офіційному сайті ТОВ «Водоканал- сервіс» присутня наступна інформація: «У липні 2017 року Київський апеляційний господарський суд з допомогою незалежної експертизи встановив, що нарахування ПАТ «Київенерго» за теплову енергію для чотирьох ЖБК є безпідставними, і відмовив у стягненні з ТОВ «Водоканал-сервіс» майже 620 тис. гривень. Фактично рішення суду стало прецедентом, який дає підстави для оскарження завищених нарахувань за іншими адресами». Як державні органи перевіряють обґрунтованість заборгованостей, суми яких декларує ПАТ? Чи таких контролюючих органів взагалі не існує?
    В найгіршому варіанті розвитку подій частина майна Києва може бути забрана у громади в безстрокову оренду, в тому числі як спосіб погашення заборгованостей за комунальні послуги. Нагадаю, Україна за міжнародними рейтингами є однією з найкорумпованіших держав світу — статися може все, що завгодно. Крім того, борги за комунальні послуги можуть стати підставою для пролонгації угоди КМДА з «Київенерго», адже є логіка в тому, щоб вимагати продовження угоди з метою мінімізації збитків монополіста шляхом відшкодування заборгованостей споживачів.
  1. В інтерв’ю влітку минулого року заступник голови КМДА, Пантелеєв П.О., зазначив, що заміну в особі іншої комерційної компанії для «Київенерго» шукати не будуть. Цитую слова чиновника в статті агентства (рос.) «РИА Новости Украина»: «Визначено буде муніципальне підприємство, комунальне підприємство, яке саме і цю функцію забере на себе. Ми готуємося до цього, тому створили підприємство, яке вже почало працювати на цьому ринку … буде займатися теплоенергетикою». Але якщо створене нове підприємство, для чого тоді пан Ахметов скупив 97% акцій ПАТ «Київенерго»? Яким є та буде розподіл прав і повноважень між «Київенерго» та створеним муніципальним підприємством? Яка частка приватного бізнесу пов’язана або буде пов’язана зі створеним комунальним підприємством, про яке сказав пан Пантелеєв?

Подібних запитань ще десятки. Та напевно можна знати лише дві речі: а) сфера комунальних послуг столиці була і буде інструментом пограбування населення, адже рівень тарифів/цін за комунальні послуги значно перевищує рівень платоспроможності громадян з урахуванням необхідності повноцінно харчуватися, лікуватися, одягатися, піклуватися дітьми тощо; б) якість комунальних послуг в Києві залишиться дуже низькою або незначно зміниться, оскільки за надмірний знос (амортизацію) відповідних комунікацій та обладнання ніхто реально не карається. Чим закінчиться зростання суми заборгованостей мешканців столиці за комунальні послуги? Сподіваюся, що не масовою конфіскацією майна та соціальним вибухом. Але певна група «слуг народу» точно продовжує багатіти.

РЕКОМЕНДАЦІЇ ГРОМАДЯНАМ, ЯКИХ «ЗАКОННО» ГРАБУЮТЬ:

  1. Не надійтеся, що найближчими роками щось зміниться на краще. Компаніям з надання комунальних послуг вигідно «створювати» заборгованості, щоб це стало виправданням для подальшого підвищення тарифів. Адже за недбале та злочинне управління керівників не карають. З такою державною владою плата за комунальні послуги буде зростати протягом років — це офіційний довгостроковий прогноз напрямку «Захист» ГО «Поступ». Дійте!
  2. Консультуйтеся з юристами та читайте профільні статті — шукайте юридичні шляхи вирішення місцевих проблем з комунальниками, зокрема через суд. Нагадаю, в багатьох містах та Інтернеті у різних формах існує безкоштовна юридична консультація. Крім того, в пункті 3 статті 22 Закону України «Про захист прав споживачів» визначено: «Споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов'язані з порушенням їх прав». Отже простіше і дешевше судитися через хронічно неякісне надання послуг та заради перерахунку/ повернення сплачених за них коштів.
  3. Активно скаржтеся на комунальні проблеми до Держпродспоживслужби вашого міста, а кияни — також до Інспекції самоврядного контролю КМДА. Консультуйтеся у них під час розгляду ваших скарг. Якщо державні установи не виконують свої обов’язки або роблять це недбало — скаржтеся і на них.
  4. Приєднуйтесь до перспективних громадських об’єднань, які налаштовані вирішувати питання корупції та олігархічного свавілля масштабно. Наприклад, громадська організація «Поступ» не просто має в своїй структурі напрямок «Захист», що допомагає її членам захищати власні права, але, перш за все, ГО просуває і продовжує деталізувати національну програму зміни України.

P.S. Теперішня українська влада спростовує факт, що на батьківщині триває громадянська війна. Але ж така війна відбувається — це боротьба корумпованих чиновників та олігархів з населенням, законодавчий голодомор. Навіщо витрачати кулі, якщо рабство можна легалізувати підписами в документах, що зводять нанівець соціальні права і зусилля чесно працюючих людей? Позицією багатьох членів ГО "Поступ" є протистояння узаконеному грабунку нації олігархами в формі несплати за комунальні послуги, наприклад офіційна письмова відмова від централізованого опалення та перехід на електрообігрівачі або інші автономні рішення. Такий крок потребує юридичної підготовки і прагнення відстояти власну гідність.