Вхід
Контакти
Мапа сайту
Телефон:
067 732 6195

АНАЛІЗ МЕМОРАНДУМУ ЩОДО ОСТАННЬОГО ТРАНШУ МВФ

Зображення користувача Геращенко Андрій.

Єдине, що є матеріальне в Меморандумі про економічну і фінансову політику – це гроші. Солідні, як на сьогоднішній день, гроші. А також розв’язання декількох давніх проблем. Можливо, у не найкращий спосіб, але жодна сила в країні ні сьогодні, ні за весь час незалежності не зважилася на їх вирішення. Тому, думаю, приймати участь у цій грі сьогодні варто.

Спочатку про кредитні гроші:
-Гроші щоденно, щомісячно й щорічно втрачають свою вартість. Така їх природа. Через n-ну кількість років у вартісному виразі доведеться повернути менше, ніж у кількісному.
-Таких грошей зараз у державу не надійде. Нізвідки.
-Ефект ореолу. Раз дають великі кошти, то більша кількість менших інвесторів мусять підтягнутися. Ризики зменшуються, інвестиційний клімат покращується.
-Кошти цільові й підконтрольні. Мені складно визначити, як контролюватиметься їх використання, але те, що вони виділяються ЗА, а не НА виконання певних умов, це дещо змінює.
Отже, по порядку за текстом Меморандуму.

ГРОШОВО-КРЕДИТНА ПОЛІТИКА
Головний постулат комфортного фінансового клімату – грошова стабільність. Держава знову декларує зниження інфляції. Протягом 2017, 2018 та 2019 інфляція має становити 8, 6 та 5 відсотків. Скидаємо бакси, пані та панове! Гривня форевер! Але, крім гасел, далі є дещо конкретне.

Держава зобов’язується послабити валютний контроль та лібералізувати обмеження щодо поточних рахунків. Я читаю це, як спрощення на зарахування коштів із-за кордону, так і переведення їх за межі України. Навряд це робиться, аби наші олігархи могли простіше виводити капітали. Таки хтось має зайти зі значним грошовим ресурсом та мати можливість його вивести. Або не тільки його.

Банківська система «оптимізована». Найбільші 20 банків сьогодні становлять 88% банківської системи. Меншу кількість легше контролювати. Чотири державні банки, що є понад половиною банківської системи, отримають чіткі програми щодо розвитку, взаємодії, в т.ч. з державою, а в кінцевому результаті – окремий закон про держбанки.
Останній великий неконтрольований банк був націоналізований. Він є досить великий, аби впливати на грошовий ринок. Аби захистити його від зазіхань кредиторів, як внутрішніх, так і зовнішніх, зараз залучається міжнародно-визнана компанія. Ніхто не повинен мати можливість впливати на заздалегідь складений план.

Решта банків мають ЗАБЕЗПЕЧИТИ прибутковість, достатню капіталізацію, прийнятний, на думку експертів МВФ та Світового банку, рівень ризиків. Ніяких сюрпризів під час реалізації процесу!

НБУ, суттєво реформований та підкріплений експертами, має створити єдиний реєстр позичальників.

Фонд гарантування вкладів працює над «економічними розслідуваннями» щодо ліквідованих банків, їх майна та несумлінних позичальників. Ніхто не забутий, ніщо не забуте, 10 млрд. грн. до бюджету доведеться повернути.

Підготовлено зміни до законодавства щодо захисту прав кредиторів. Про що конкретно йдеться мова, чесно, не досліджував, але говориться, списання давніх боргів (понад три роки) без ініціювання банкрутства та впровадження податкових стимулів для реалізації вже прийнятої фінансової реструктуризації. Разом з тим має бути спрощена процедура примусового стягнення та «підвищена ефективність ліквідації» (класний термін!) боржників. Тобто, зачіпаються тільки юридичні особи. Хоча банки досить добре навчилися псувати нерви охочим «тут і зараз» стати володарем дорогого смартфону, автівки і квартири одночасно, але ні про банкрутство фізосіб, а тим більше про їх «ефективну ліквідацію» мова в документі не йде.

ФІСКАЛЬНА ПОЛІТИКА
Тут можна коротко – лафа скінчилася, доведеться платити. Зі спрощеним оподаткуванням дорозберуться протягом поточного року. Легалізують видобуток бурштину та азартні ігри. Перевірки малих та середніх платників податків вже повернули, про що й відзвітували у Меморандумі. Ну і, звичайно, в тексті достатньо «води» про реформування податкової служби, реформу фінансової поліції та інше. Все зрозуміло, державі потрібні гроші.

ВИДАТКИ
Пенсійна реформа, як і земельна, є найрезонанснішими вимогами Меморандуму. Так, дефіцит пенсійного фонду вражає. Так, кількість пенсіонерів зростає. Відсутні хоч які якісні зміни від радянської системи пенсійного забезпечення.

Не змогли самі між собою домовитися та визначити економічно ефективний шлях розвитку – нам його дали, як зобов’язання. Пенсійна реформа повинна почати діяти з початку наступного року. Уряд зараз її всюди презентує, тому не буду повторювати Гройсмана, лише передам, що має бути результатом реформи згідно вимог МВФ:
1.Громадяни мають пізніше виходити на пенсію (офіційно пенсійний вік не збільшується, а має бути створена система заохочень працювати якнайдовше)
2.Видатки на пенсійне забезпечення мають бути зменшені (при оголошеній індексації та зростанні пенсій це складна задача)
3.Громадяни мають отримувати пенсії, співвідносні зі сплаченими ними внесками (скільки живу, стільки це чую).

Крок зрозумілий – утримання пенсіонерів є на сьогодні «чорною дірою», де зникають величезні дотації з бюджету. Захід пропонує свої лекала, де утримання пенсіонера є справою самого пенсіонера. Для цього повинна бути стабільна десятиріччями валюта, зрозумілі і стабільні правила формування майбутньої пенсії протягом життя. Інші шляхи ми (або для нас) або поки не придумали, або ми про них не знаємо, або не прийнятні для України (утримання старих покладається на дітей, або суттєве збільшення відрахувань в ПФ із заробітку працюючих, або знайдуть якусь корисну та коштовну копалину, або змусити активно розмножуватись репродуктивне населення).

Беруться зобов’язання впорядкувати справи й з іншими соціальними виплатами – до кінця 2017 року буде створено єдину базу споживачів соцвиплат. Більш прискіпливо, при цьому, будуть ставитися до активів отримувача соцдопомоги.

Для зменшення державних видатків буде проведене скорочення працюючих у державній сфері: на 4% у поточному році і ще на 10% протягом наступних двох. При чому в більшій мірі це має торкнутись міністерств та інших державних агентств.
Реформування сфери охорони здоров’я також вимагається Меморандумом. Важко оцінити масштаб та ефективність викладеного, так як мені, не фахівцю, не зрозуміти наслідки вимог та зобов’язань (створення єдиного агентства із закупівлі, оплата відповідно до кількості пацієнтів тощо).

ЕНЕРГЕТИЧНИЙ СЕКТОР
Домогосподарства будуть посилено стимулюватися до ощадливості. Вже знижені норми індивідуального опалення з розрахунку на 1 кв.м. При цьому ще має бути переглянута існуюча система субсидій. Тобто, держава планує відверто зекономити на субсидіях. Населення платитиме більше.

Роздрібні тарифи на газ та опалення коригуватимуться і надалі. На жаль, на мою думку, передбачається продовження боротьби не з фірмами-«прокладками» на шляху від виробника до кінцевого споживача, а з гаманцем того самого кінцевого споживача. «Лібералізація тарифів» через впровадження можливості декількох постачальників газу, «монетизація субсидій» за послуги ЖКХ, при цьому, а також через свою незрозумілість більше тривожить, ніж заспокоює.

БОРОТЬБА З КОРУПЦІЄЮ
У Меморандумі влада відзвітувала про електронне декларування високопосадовцями своїх доходів. Обіцяють, що і в подальшому ми спостерігатимемо за цим високорейтинговим шоу. НАБУ також не даватиме куняти глядачам. А серії в антикорупційному дійстві, сподіваюсь, будуть розділяти вироки Антикорупційного суду. Правда, він ще має створитись, діяти почне після березня 2018р. До того спостерігатимемо публічні вибори кращих представників судової системи до цього органу.

З Меморандуму дізнався, що в Україні вже діє добрий бізнес-омбудсмен, який допомагає суб’єктам підприємництва боротися з корупцією. Судячи з його сайту – реально допомагає.

БІЗНЕС-КЛІМАТ
В цьому розділі знаходиться як раз те, задля чого робилась керована банківська система, вживались заходи щодо стабільної гривні, встановлювався контроль за «чорною дірою» Пенсійного Фонду та іншим можливим хитанням бюджету – прихід, можливо, більших коштів, ніж ця програма.

Земельна реформа. З наступного року має стати відкритий ринок землі. Правда, продаж має відбуватися за якихось незрозумілих запобіжних заходів. Тобто, треба бути уважними і не пропустити чогось головного.

Як на мене, питання земельної реформи давно перезріло, і раз і тут ми самі не впорядкували, то нам «допоможуть». Не секрет, що за умов мораторію земля і так розтягувалась. То на умовах «50-ти річної оренди» за 3 копійки, то за іншими сумнівними оборудками. Як наслідок, серед лісів та в інших неочікуваних місцях зростають паркани маєтків, ставки зникають з карт та виявляються приватними, відкриті кадастрові карти свідчать, що, не зважаючи на прокламації політиків, значна частина земельки вже розійшлася по руках. Чи багато з цього виграла держава – питання риторичне. Собаку блохи гризуть, а вона на місяць гавкає, так і я очікую майбутній репет від презентації земельної реформи.

Приватизація
В Меморандумі конкретно зазначено наміри лише щодо окремих підприємств: «Ценренерго», «Турбоатом», Обленерго (такі ще десь лишились державні?), горезвісний ОПЗ. Крім того, обумовлено, що буде ініційовано приватизацію «великої кількості» великих держпідприємств. Висловлені наміри також щодо приватизації малих державних підприємств та тисяч дрібних активів (будинків, обладнання тощо). Плануються зміни в законодавство щодо скорочення переліку заборонених до приватизації підприємств, а також щодо ДП «Укрспирт», до складу якого входить понад 150 ДП.

За даними статистики, вперше за останні 5 років сумарний результат діяльності всіх держпідприємств став із знаком «+». Який буде результат цього гігантського розпродажу - важко уявити.
Власне, про бізнес-клімат все. Бізнес-клімат для окремих, можливо, вже визначених, дуууже великих інвесторів. Навряд чи вітчизняних.
А нам від цього – великі сподівання про покращення рівня життя.
Як постскриптум, треба зазначити, що весь процес надання коштів Україні за цією програмою рухливий, як ртуть. Строки виконання зобов’язань постійно зсуваються, кут зору на вимоги змінюється, а отже плавно змінюється сама і їх суть. Як з нашого, так і з іншого боку, команди переговорників зміщують акценти та пріоритети.
Так що сам Меморандум є більше вектором, напрямом, аніж детальним та послідовним планом. Проте напрямок в Меморандумі заданий чіткий і нинішня влада буде його дотримуватися.

Андрій Геращенко,
Член ГО «ПОСТУП»