Вхід
Контакти
Мапа сайту
Телефон:
067 732 6195

ЛЮСТРАЦІЯ

Зображення користувача Твердохлеб.

Поступінформ № 536 (13.03.2014 – 19.03.2014)

Максим Твердохліб,

Голова Ради організації «Поступ»

Настав час, коли практично всі в Україні заговорили про люстрацію.

Це не може не радувати. Також не може не радувати те, що саме для цього наша громадянська організація «Поступ» доклала чимало зусиль. Для цього ми організовували регулярні намети в Києві, на Подолі. Провели два мітинги. І регулярно розповсюджували листівки на Майдані, практично зразу після того, як він розпочався.

Але можна сказати, що те, що зараз «нова» влада, яка, вже була при владі, намагається робити є чим завгодно, але до люстрації не має жодного відношення.

Так що таке люстрація і для чого вона робиться?

Ось простий приклад, який пояснює сутність люстрації. Уявімо собі, у нас є дике поле. І ми хочемо на ньому посіяти пшеницю. Що ми спочатку маємо зробити? Ми маємо звільнити все поле від усієї рослинності. Усієї, незалежно від того, яка ця рослинність Треба ліквідувати і звичайний бур’ян, і корисні рослини, навіть і ті, які можуть бути занесені до Червоної книги. Тобто треба зробити ОЧИЩЕННЯ поля, бо інакше гарного врожаю отримано не буде. Ось це очищення в політичному сенсі і є люстрація. Причому, треба звернути увагу, що люстрація немає нічого спільного із покаранням. Це не покарання. Це – ВІДСТОРОНЕННЯ (очищення).

Таким чином ми маємо дві головні умови проведення люстрації. Якщо їх немає, то немає і люстрації.

Перша умова, це відсторонення від влади (очищення) певної категорії громадян. Причому відсторонення всіх, хто попадає під цю категорію. Навіть і тих, хто нічого поганого не робив і законів не порушував. Всіх!

Друга умова, це наявність нової системи влади, яку нова влада хоче запровадити. Якщо нової системи влади вводити не передбачається, то нема сенсу й проводити люстрацію.

А те, що зараз відбувається, це має іншу назву. Це звичайні політичні репресії. Це намагання ліквідувати конкурентів. Мова йде про створення якихось люстраційних комітетів чи якихось інших люстраційних органів. Це дурня! Бо якщо розглядати конкретну людину та піддавати її «люстрації» за якісь її дії, які вона вчинила, то це є ніщо інше, як суд. Але в цьому випадку функцію суду на себе бере якийсь люстраційний орган. Якщо людина щось зробила протизаконне, то її треба не «люструвати», а судити! А якщо вона нічого незаконного не робила, то будь-які обмеження її громадянських прав поза критерієм поголовної люстрації всіх, яких визначено до люстрації, є політичними репресіями та відстороненням політичних конкурентів.

Громадянська організація «Поступ» вважає, що в країні треба провести люстрацію тільки двох категорій чиновників. Це всіх народних депутатів і всіх (чотирьох, на даний час) Президентів України які будь коли займали ці посади за часів незалежності. Підкреслюємо – ВСІХ народних депутатів і за всі часи, скільки існує незалежна Україна. І поступівський закон по люстрації може виглядати дуже просто. Він може мати всього дві статті. Ось проект такого закону:

Закон України про люстрацію (проект)

Стаття 1. Забороняється займати будь-які виборні посади в Україні тим особам, які двічі або більше разів приймали присягу Народного депутата України або займали посаду Президента України до набрання чинності цього закону.

Стаття 2. Термін люстрації (заборони займати будь-які виборні посади) встановлюється 10 років із дня набуття чинності цього закону.

Чому мова йде про те, що люструвати треба тих, хто двічі і більше разів приймали присягу? Бо цей закон буде треба приймати на Верховній Раді. І на час його прийняття там можуть бути нардепи нові, які й мають прийняти цей закон, і ті, кого треба саме люструвати. Щоб не вийшло так, що нові нардепи самі себе будуть люструвати, критерій люстрації буде застосовуватись тільки для тих, хто був нардепом попередніх скликань, тобто приймали присягу нардепів двічі і більше разів на момент прийняття цього закону. Ясна справа, що прийняття такого закону за нинішнього складу Верховної Ради виключене. Цей закон треба приймати після переобрання Верховної Ради.

Чому ми пропонуємо термін в десять років, а не пожиттєвий? Бо ми застосовуємо механізм люстрації задля побудови нової системи влади, а не для відсторонення конкурентів. Якщо політична сила не буде спроможна побудувати нову Україну протягом десяти років, то її саму треба люструвати. Нам потрібно відсторонити старі сили тільки для того, щоб вони не заважали будувати нове життя. А після того, як буде побудована нова система влади, то старі кадри вже не будуть мати можливості щось змінити назад, вони будуть вже безпечні і нема сенсу обмежувати їх громадянські права.

Скажіть, будь ласка, при яких умовах зможуть сьогоднішні народні депутати прийняти такий закон? Ні при яких! Вони не будуть цього робити, бо вони самі себе не будуть відсторонювати від влади, до якої так рвалися. Але вони зараз кричать про люстрацію для того, щоб народ знову обдурити. Раз на Майдані сказали що треба люстрацію, будь ласка, ось вам люстрація! Це обман!

Залишається ще одне питання. А що робити з іншими казнокрадами та тими високопосадовцями, які разом із нардепами довели Україну до колапсу? Їх що, так і залишити без відповідальності? Ні, ясно, що ні. Треба ввести процедуру антикорупційного фільтрування та визначення профпридатності. При кожному призначенні нового чиновника треба в першу чергу порівняти статки його сім’ї та відповідні життєві витрати. Причому не на липові декларації, які нам завжди показують, а на фактичні дані. Де живуть, на яких авто катаються, якими фірмами володіють, які активи на тих фірмах, де відпочивають, по яких ресторанах ходять та ін. І все це порівняти. І якщо хтось скаже, наприклад, що він «все продав що було на три з половиною мільйони доларів», то ясно, що треба спитати, а звідки це «все» на три мільйони взялося? Тобто призначення чиновників на посади, має бути абсолютно прозорим. І кожний чиновник та члени його сім’ї мають пройти антикорупційну публічну перевірку. Але ця процедура вже не є люстрацією. Це звичайний механізм боротьби з корупцією і він має застосовуватись завжди, а не після якихось революційних подій.